Page 7 - OmaaVoimaa_4-2021
P. 7

Autoa ladattiin yövyttäessä                jan läheisyydessä, pikku teitä pitkin Sa-          Museotie
                                           vonlinnaan, Kajaanissa poiketen. – Pää-            Utsjoelta
Levillä yövyttäessä auton akku ladat-      timme nukkua seuraavan yön autossa              Nuorgamiin
tiin täyteen. Parin seuraavan päivän ai-   ja poikkesimme Kuusamon Citymarke-            oli vaikuttava
kana matka jatkui Kilpisjärvelle, suo-     tille kauppaan ja ulkoiluttamaan koiria.      kiemurrelles-
rimman ja päällystettyä tietä kulkevan     Samalla auto ehti latautua 35 minuut-            saan Inarin
reitin sijaan muun muassa Puljun erä-      tia. Seuraavaksi suuntasimme Kajaaniin             rannassa.
maa-alueen läpi. Täältä ei palveluja tai   syömään ja samaan aikaan auto lataan-
latauspisteitä löydy, joten ensimmäisen    tui pikalaturissa.                              Myös Saana
päivän kahvit ja lounas valmistettiin it-                                                  valloitettiin
se reitin varrella Trangialla.               – Kajaanista valitsimme itäisemmän
                                           ja pienimmän 912-tien, koska se on                  kävellen
  Matkalla pistäydyttiin myös Suomen       rauhallisempi ja siellä saa kokea enem-               matkan
maanteiden korkeimmassa kohdassa           män.                                                  aikana.
Muotkalla, jossa tie kulkee 565 metrin
korkeudella meren pinnasta.                  Matkalta ei löytynyt kuitenkaan sopi-             Kalajoen
                                           vaa autossayöpymispaikkaa ja jatkoim-         hiekkasärkil-
  Seuraavaksi autoa päästiin lataamaan     me Lieksan Fiksus centerille, jossa ul-
Kilpisjärvellä majoittumisen aikaan.       koilimme ja latasimme hetken autoa.              lä ihaillaan
Kohteessa vietettiin kaksi yötä, koska     Jatkoimme kohti Savonlinnaa ja ajoim-          upeaa aurin-
yhtenä päivänä käytiin Tsahkalinjoella     me suoraan Savonlinnan satamaan la-
ja Saanalla.                               tauslaitteelle, jossa torkuimme autossa          gonlaskua.
                                           hetken, kertoo Saarenketo.
  Viidentenä päivänä matkalaiset päät-                                                   Latauslaittei-
tivät jatkaa täyteen ladatulla autolla       – Päivän aikana ajoimme 796 kilo-             takin löytyy
Lemmenjoen ja Utsjoen kautta Nuor-         metriä, mutta sekin olisi mennyt hyvin                upeista
gamiin ihailemaan upeita Lapin maise-      Kajaanin ruokailun ja koirien ulkoilut-         maisemista.
mia.                                       tamisen aikaisella latauksella.                Tässä ollaan
                                                                                          Inarin Type2
  – Matkapäivän aikana ajoimme 577           Päivällä nautittiin Savonlinnan nähtä-              lataus-
kilometriä, osin pieniä ja päällystämät-   vyyksistä ja uimapaikoista. Seuraavak-             laitteella
tömiä teitä. Autoa latasimme lounaan       si yöksi majoituttiin vanhaan metsäop-             kaupassa
ja koirien ulkoiluttamisen ajan. Levin     pilaitokseen, jossa autoa ladattiin yön              käynnin
ja Nuorgamin välillä, 956/955 teitä pit-   ajan rivitalon pistorasiasta. Seuraava-               aikana.
kin kulkevallakin reitillä olisi löytynyt  na päivänä jatkettiin taas täysillä akuilla.
latauspisteet Tievabaarissa ja Hotelli                                                   lua. Latauspisteet voi etsiä matkan aika-
Inarissa, mutta emme niitä käyttäneet,     Lataus ystävien mökillä                       na puhelimeen asennetusta sovellukses-
vaan jatkoimme majoituspisteeseemme                                                      ta ja katsoa mistä latauspisteitä löytyy.
Utsjoelle HolidayVillageValle hotelliin.   Savonlinnasta retkikunta suuntasi Pun-        Latauspisteitä tulee myös koko ajan li-
Virtaa akussa oli edelleen niin paljon,    kaharjun upeisiin maisemiin ja nautti         sää eli tämä vain helpottuu koko ajan,
että pienen lepohetken jälkeen iltaseik-   hienosta kesästä. Samalla pistäydyttiin       sanoo Marko Saarenketo.
kailu alueella, esimerkiksi EU:n pohjoi-   myös ystävien mökillä ja yöpyminen ta-
simmalla raja-asemalla Nuorgamissa.        pahtui mökin piharakennuksessa.                 Kilometrejä lomamatkan aikana ker-
                                                                                         tyi 4034 ja julkisia latauksia kertyi 25
Kohti etelää idästä                          – Hyvin nukutun yön jälkeen jatkoim-        pisteessä. Matkan aikana ladattiin säh-
                                           me Puumalan kautta Tampereelle. Au-           köä 169,14 euron edestä eli sähkökulut
– Kuudennen päivän aluksi päätimme         ton akut oli ladattu yöllä lähes täyteen.     olivat 4,19 euroa 100 kilometriä koh-
ajaa parilla pidemmällä siirtymällä Sai-   455 kilometrin matka olisi mennyt il-         den. Tällä summalla saa vajaat kaksi ja
maan rannoille. Seuraavan yön maja-        man latauksia, mutta latasimme Kuor-          puoli litraa bensiiniä. Kotona ladattuna
paikaksi löysimme mökin Sallasta.Vaik-     tissa ja Tuuloksessa, kun latausta oli        olisivat sähkökustannukset noin puolet
ka tarvetta ei ollut, latasimme matkalla   taukojen ajaksi sopivasti tarjolla.           tästä.
Hotelli Inarin laturissa kaupassa käyn-
nin ajan. Matkalataus tehtiin Sodanky-     Sähköautolla voi seikkailla
lässä lounastauon aikana.                  ympäri Suomen

Sallassa auton lataus hoitui Skiresor-   – Tämä kesälomamatka osoitti hyvin,
tin latauslaitteella. Päivämatka Sallaan   että nykyaikaisella, pitkän toimintamat-
oli runsaat 500 kilometriä, eikä päivän    kan omaavalla sähköautolla voi hyvin
aikana olisi tarvittu latausta kuin lyhyt  seikkailla ympäri Suomen, myös poh-
hetki Sodankylässä, joten matkaa olisi     joisen ja itärajan harvalukuisemman la-
voitu jatkaa paljon pidempäänkin.          tausverkoston alueella.

Seuraavaan päivään startattiin jälleen     – Matkustaminen on vaivatonta, eikä
akku täynnä ja matkaa jatkettiin itära-    se tarvitse mitään etukäteissuunnitte-